۱۳۸۹ تیر ۶, یکشنبه

بهشت زمینی خدا


شهرستان رامسر با وسعتی حدود هفتصد کیلومتر مربع در منتهی الیه غربی استان مازندران با حدود فاصله دویست وچهل کیلومتری با مرکز استان (ساری) و در منتهی الیه شرقی استان گیلان با حدود فاصله صدوچهل وپنج کیلو متری مرکز استان(رشت) و فاصله دویست و هشتاد کیلو متری با تهران واقع گردیده است.
حد شمالی آن دریای زیبای خزر با ماهیان و خاویارهای نایاب است.حد جنوبی آن را ارتفاعات سر سبز البرز میانی،شهرستان قزوین فرا گرفته است.حد غربی آن به شهر چابکسر و حد شرقی آن نیز به شهرستان شهسوار منتهی می شود.در واقع شهر زیبا و سرسبز رامسر با جمعیتی بیش از هفتاد هزار نفر، شهر مرزی دو استان شمالی کشور یعنی گیلان و مازندران است.همچنین ارتفاع رامسر از سطح دریای خزر هشت متر و از سطح آبهای آزاد بیست متر و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است.از لحاظ جغرافیایی رامسر در ناحیه شمالی کشور و در ساحل زیبای خزر در چهل دقیقه و پنجاه درجه طول شرقی و پنجاه و د ودقیقه و سی و شش درجه شمالی ،از نصف النهار گرینویج قرار گرفته است.
آب كشاورزي رامسر از چشمه و رود تأمين مي‌شود و محصولات مهم كشاورزي آن برنج، ‌گندم، بنشن، تره بار، گياهان‌علوفه اي، مركبات، سيب، به، گردو، فندق و كيوي هستند. حصيربافي، سبدبافي سفال، ظروف و مجسمه‌هاي‌چوبي، تافته‌بافي، گليم، جاجيم بافي و دست‌بافت ها از مهم ترين صنايع دستي رامسراست. آبشار ايج يا ده‌قلو در روستاي ايج اشكور، آبشار ازارك درسنگ پشته رامسر، آبشار چار در درجنت رودبار، آبشار ريش براز و چشمه هاي جواهرده، كتالم و سادات محله از معروف ترين ديدني هاي‌ شهرستان رامسر به شمار مي‌آيند.
معرفی جاذبه های توریستی و جهانگردی رامسر به گونه ای موشکافانه تر برای آگاهی بیشتر رامسر به علت نزدیکی کوه و دریا و وجود جلگه و کوهستانها و عوامل طبیعی شگفت انگیز، آبشارهای دیدنی آبهای معدنی و گوگردی جنگلهای انبوه و سرسبز دره های تنگ و پر شیب، رودخانه های خروشان، سواحل زیبای دریا ،هتل ها و ویلاهای رویایی، آب و هوای بسیار دلچسب و دارا بودن حیوانات نادر و وحشی است که به عنوان یک قطب توریستی ایران و جهان گردیده است،وجود قله های مخروطی شکل با پوشش گیاهی انبوه و همچنین وجود فرودگاه به همراه اماکن اقامتی و پذیرایی، شرایطی را بوجود آورده است که بیش از یکصد نقطه در جهان رامسر نامیده شده است .

جاذبه‌های گردشگری:
شهرستان رامسر با زیبایی وصف ناپذیر در انتهای غربی استان مازندران در دامنه جنگلی و زیبای البرز و سواحل رویایی دریای خزر آرمیده و سالانه پذیرای بیش از ده میلیون مسافر و گردشگر است که با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری و امکانات اقامتی، پذیرایی وتفریحی با لقب عروس شهرهای ایران به عنوان قطب مهم گردشگری در کشور و حتی جهان مطرح است.
وجود قله‌های مخروطی شکل با پوشش انبوه گیاهان متنوع، باغ های مرکبات، چای، مزرعه‌های برنج، برخورداری از ساحل زیبا، منطقه‌های ییلاقی خوش آب و هوا، منابع فراوان آبهای گرم معدنی، وجود فرودگاه و هتلهای قدیم و جدید این شهر را یکی از شهرهای منحصر به فرد تبدیل کرده‌است. وجود آبهای گرم معدنی در نزدیکی ساحل دریا و چند وان و استخر آب گرم معدنی در شهرهای کتالم و سادات شهر, بوستان جنگلی صفارود در میان دره , روستای جواهرده در ارتفاع 1800 متری سطح دریا , قله مخروطی شکل مارکو و جداشده از سلسله کوههای البرز در شرق رامسر , جنگل دالخانی در مسیر رامسر به تنکابن , کاخ موزه تماشاگه خزر نزدیک هتل بزرگ رامسر و دهها اثر تاریخی و دیدنی سبب شده‌است که سالانه هزاران مسافر و گردشگر داخلی و خارجی از رامسر عروس شهرهای ایران دیدن کنند.

نگاهی به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی رامسر
هتل قدیم رامسر:
این هتل با معماری بسیار زیبا در مرکز شهر در دامنه کوههای مشجر و فضای سبز با محوطه‌سازی چشم نواز واقع شده ودر سال ‪ ۱۳۱۷‬شمسی مورد بهره برداری قرار گرفته‌است.زیربنای این هتل حدود پنج هزار متر مربع در سه طبقه به لحاظ نوع معماری، زیبایی، موقعیت مکانی و تجهیزات یکی از مشهورترین هتل‌های خاورمیانه به شمار می‌رود .
آبهای گرم معدنی:
بخش های گسترده‌ای از مرکز شهر رامسر ازآبهای گرم معدنی با خاصیت های طبی و درمانی برخوردار بوده که گردشگران زیادی از این آبها بهره‌مند می‌شوند. وجود این آب گرم‌ها در نزدیکی ساحل دریا ویژگی منحصر به‌فردی را به رامسر بخشیده‌است.البته در فاصله پنج کیلومتری جنوب شرقی رامسر در شهرهای کتالم و سادات محله نیز چند وان و استخر آب گرم معدنی وجوددارد که برای درمان بیماریهای پوستی، رماتیسم و دردهای عصبی و عضلانی سودمند است.
بوستان جنگلی صفارود:
مسیر دسترسی به این بوستان از ابتدای جاده جواهرده در میدان غربی شهر رامسر آغاز و پس از طی ‪ ۹‬کیلومتر و عبور از مسیری زیبا به این پارک در کنار رود صفارود می‌رسد. این بوستان در میان دره و در پایین جاده قرارگرفته که پله‌هایی نیز برای ورود به‌آن از جاده ساخته شده‌است و وجود جنگل، رودخانه، آب معدنی، آب و هوای مطبوع به این مکان جلوه خاصی بخشیده‌است.
دهستان جواهرده:
جواهرده در ‪ ۲۷‬کیلومتری رامسر و در ارتفاع ‪ ۱۸۰۰‬متری از سطح دریا قرار گرفته و مسیر دسترسی به جواهرده از منتهی‌الیه غربی شهر رامسر بوده که با عبور از میان کوههای مشجر و در امتداد رودخانه صفارود این منطقه ییلاقی خودنمایی می‌کند. روستای جواهرده درفصل تابستان به لحاظ برخورداری از آب وهوای خنک مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی واقع شده و امکانات اقامتی در این منطقه برای گردشگران فراهم است. روستای جواهرده علاوه بر زیباییهای فراوان طبیعی و دارا بودن چشمه‌سارها از قدمت تاریخی نیز برخوردار بوده که وجود گورستانهای گبری در آن گویای قذمت تاریخی این مکان است.
قله مارکوه:
قله مار کوه مخروطی شکل، مشجر و جدا شده از سلسله کوههای البرز بوده که در فاصله شش کیلومتری شرق رامسر و سه کیلومتری ساحل دریا و محور ارتباطی تنکابن به رامسر واقع است. این کوه صخره‌ای با وسعت ‪ ۶۰۰‬هزار مترمربع با انواع درختچه‌ها، درختان انجیلی، بلوط، شمشاد و ازگیل پوشیده شده و ارتفاع قله از سطح دریا حدود ‪ ۵۰۰‬متر بوده که احداث ‪ ۳۴۰‬پله در ضلع جنوبی کار صعود را آسان می‌کند. وجود شهر کتالم، چشم‌اندازهای زیبای آن به‌دریا، مزارع برنج و باغات چای و مرکبات در شمال قله، تسلط به تپه‌ها و ارتفاعات سرسبز البرز و روستاهای اطراف و رودخانه نسارود در شرق به این مکان موقعیتی ویژه بخشیده‌است. در بلندترین نقطه مارکوه بقایای یک قلعه برجای مانده که احتمالاً محیط دیده‌بانی حاکمان قدیم منطقه بوده‌است.
جنگل دالخانی :
مسیر دسترسی به دالخانی از خروجی شرق شهر رامسر آغاز و پس از طی هفت کیلومتر در مسیر آسفالته رامسر به تنکابن به سه‌راهی جنت رودبار می‌رسد. جنگل دالخانی پس از طی ‪ ۲۳‬کیلومتر درمسیر ارتباطی و آسفالته جنت رودبار در کنار جاده قرار داشته که برای احداث پارک جنگلی در نظر گرفته شده و اکنون نیز به عنوان یک تفرجگاه مهم شهر رامسر مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد.
موزه تماشاگه خزر:
این موزه در محل کاخ سلطنتی رامسر و در مجاورت غرب هتل بزرگ قرار داشته که علاوه بر اشیایی که به نمایش گذاشته ساختمان کاخ نیز دیدنی است. این بنا در اوایل دوران پهلوی در میان باغی بزرگ باشیوه معماری اروپایی ساخته شده‌است، سنگهای مرمر سفیدرنگ در تزیینات خارج بنا و ستونها ومجسمه حیوانات بکار رفته به این کاخ جلوه‌ای ویژه بخشیده‌است. هم‌اکنون آثاری از هنرمندان مشهور ایران و جهان شامل مجسمه‌های برنزی و سنگی، تابلوهای نقاشی و فرش در این کاخ در معرض دید عموم مردم قرار دارد.
تله کابین رامسر:
این تله کابین در فاصله 10 دقیقه از رامسر به سمت چابکسر از مبدا ساحل تا بر فراز کوه ایلمیلی امتداد یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر