۱۳۸۹ مرداد ۱۵, جمعه

سهام عدالت

فکر میکنم همه به این مسئله برخورده باشین. درسته، منظورم سهام عدالت و واجدین شرایطشه . اما میدونین تعداد مشمولین چندتان و جریان سهام عدالت چیه؟ خب، من بهتون میگم.
شمار کسانی که مشمول سهام عدالت میشن، حدود پنجاه میلیون نفر یا هفتاد درصد جمعیت کشور برآورد شده. واگذاری سهام عدالت،برنامه دولت برای خصوصی سازی ضربتی و توزیع عادلانه ثروت در جامعه هستش. روال این کار به این صورته که دولت، چهل درصد از سهام شرکتهایی که برای خصوصی سازی وارد بورس شدن رو به تعاونی های واسطه استانی واگذار میکنه. این تعاونی ها، سود هر ساله شرکت ها را میگیرن، بخشی رو به عنوان قسط سهام به دولت میدن و بخشی رو هم به صاحبان سهام عدالت. این ساختار قراره تا پرداخت کامل قسط دولت یعنی دست کم ده سال ادامه داشته باشه و با تمام شدن قسط، صاحبان سهام عدالت به طور مستقیم سهام دار میشن. اما آیا تا حالا همین جوری بوده؟
عده ای،یک پرداخت هشتاد هزار تومانی دریافت کردن و برخی یک پرداخت چهل هزار تومانی دریافت نمودن و عده کمی هم در نوبتن.
اما اشکال کار کجاس؟چرا سود ناچیزی به بعضی از مشمولین پرداخت شده؟ مسئله اصلی در سود شرکت هاس که همون موتور محرک دستگاه واگذاری سهام عدالته، یعنی اینکه شرکت های خصوصی فقط سود کمی را به تعاونی های استانی پرداخت کردن و به همین صورت، سود ناچیزی هم به جیب مردم سرازیر شده. یعنی با این شرایط، اوضاع اقتصادی ایران برای این طرح آماده نیس.
شما چی میگین؟ فکر میکنین جواب بده؟ ... ببینیم ...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر